ציטוטים של דמינג

ויליאם אדוארדס דמינג (14 באוקטובר 1900 – 20 בדצמבר 1993) – סטטיסטיקאי אמריקאי, פרופסור, מרצה, יועץ וסופר. ד”ר אדוארדס דמינג, נחשב לאבי “בשורת האיכות” שארגונים רבים ברחבי העולם זוקפים לזכותה את הצלחתם. החל משנת 1950 הוא לימד מנהלים בכירים כיצד  לשפר, לייעל, לעצב ולתכנן את מקום עבודתם על מנת להשיא את איכות מוצריהם ולהגדיל את פריון העבודה.

ציטוטים

  • מגוון לא מבוקר הוא אויב האיכות.
  • פעולה בלי ידיעה תוצאתה נזק. עם מיטב הכוונות והמאמצים, ניהול על פי תוצאות הוא בדיוק כמו להסתכל במראה האחורית בזמן נהיגה.
  • העובד אינו הבעיה. הבעיה היא למעלה! הנהלה!
  • למידה אינה חובה, היא רשות. שיפור אינו חובה, הוא רשות. אבל כדי לשרוד, אנחנו חייבים ללמוד.
    • הערה: מצוטט לעתים קרובות כ”למידה אינה חובה… אבל גם הישרדות לא.”
  • האשם את התהליך, לא את האנשים.
  • היפנים הבינו שמה שהם מרווחחים על ידי שיטות סטטיסטיות הם מרוויחים בלי מכונות חדשות ובלי אנשים חדשים. כל אחד יכול לייצר איכות אם הוא מוריד את קצב הייצור. לא על זה אני מדבר. חשיבה סטטיסטית ושיטות סטטיסטיות הם ביפן שפה שנייה לעובדי ייצור, מנהלים וכלל העובדים בחברה. עם בקרה סטטיסטית יש לך מוצר שניתן לייצור מחדש שעה אחרי שעה, יום אחרי יום. וכמה נוח כך להנהלה, עכשיו הם יודעים מה הם יכולים לייצר, עכשיו הם יודעים מה הם יהיו העלויות.
  • אנשים פה מצפים לניסים. ההנהלה האמריקאית חושבת שהיא יכולה פשוט להעתיק מיפן – אבל הם לא יודעים מה להעתיק!
  • פגמים אינם חינם. מישהו עשה אותם וקיבל שכר על שעשה אותם.
  • שפר ללא הרף ולתמיד את מערכת הייצור והשירות, לשיפור איכות ופרודוקטיביות, וכך להוריד עלויות בהתמדה.
  • איכות לא באה מבקרה, היא באה משיפור של תהליך הייצור.
  • חלק מהבעיות של התעשייה האמריקאית נובעות מהמטרה של מנהלי החברות. רוב המנהלים האמריקאים חושבים שהם בעסקים כדי לעשות כסף במקום מוצרים ושירותים… לעומתם, ה”אני מאמין” היפני הוא שחברה צריכה להיות הספק הכי יעיל בעולם של המוצר או השירות שהיא מציעה. אחרי שהוא הופך למוביל עולמי וממשיך להציע מוצרים טובים, הכסף כבר יגיע.
  • נפוצה בעולם ההנחה שלא יהיו בעיות בייצור או בשירות אילו רק עובדי הייצור יעשו את עבודתם בדרך שלימדו אותם. חלומות ורודים. העובדים מוגבלים על ידי המערכת, והמערכת שייכת להנהלה.
  • אנחנו לא יכולים לסמוך על בדיקה מאסיבית לשיפור האיכות, למרות שיש מקרים בהם 100% בדיקה היא כורח. כמו שאמר הרולד דודג’ לפני שנים רבות, ‘אתה לא יכול לבדוק איכות לתוך המוצר.’ האיכות שם או אינה שם בזמן שזה נבדק.
  • ראשון לכל הוא העיקרון שהמטרה של מחקר לקוח הוא להבין את רצונות ושאיפות הלקוח, וכך לעצב מוצר ושירות שיספק חיים טובים יותר עבורו בעתיד. עיקרון שני הוא שאף אחד לא יכול לנחש מה יהיה אובדן העסקים העתידי מלקוח לא מרוצה…
  • לא צריך להיות כלכלן כדי להבין מהעיתונים שמוצרים אמריקאים רבים אינם תחרותיים במדינה או בחו”ל, מפסידים לפלישה זרה וגורמים אבטלה במדינה. כישלון ההנהלה לתכנן לעתיד ולצפות בעיות עודד בזבוז כוח אדם, חומרים וזמן מכונות, ואלה העלו את העלויות והמחירים שהרוכש חייב לשלם. הצרכן לא תמיד מעוניין לסבסד את הבזבוז הזה.
  • אובדן שוק מוליד אבטלה.
  • עבר היום בו אנשים בהנהלה לא צריכים לדעת כלום על ניהול, ובכלל זה בעיות בייצור, בהשגחה ובהדרכה.

14 עקרונות הניהול של דמינג (תרגום קרוב למקור)

14 הנקודות [לבקרת איכות] ישימות בכל מקום, לארגונים קטנים כמו גם לגדולים…

  1. צור מטרה קבועה לעבר שיפור המוצר והשירות, עם תוכנית להפוך לתחרותי ולהישאר בעסקים. החלט מי ההנהלה הבכירה האחראית לזה.
  2. אמץ את הפילוסופיה החדשה. אנחנו נמצאים בעידן כלכלי חדש. אנחנו לא יכולים לחיות יותר עם רמות נפוצות של עיכובים, טעויות, חומרים פגומים וטיב עבודה ירוד.
  3. הפסק את התלות בבדיקה מאסיבית. דרוש במקום זה ראיה סטטיסטית שהאיכות מובנית, למנוע את הצורך בבדיקות על בסיס מאסיבי. למנהלי רכש יש תפקיד חדש והם חייבים ללמוד אותו.
  4. הפסק את הנוהג של תגמול עסקים על בסיס תג מחיר. במקום, היצמד למדדי איכות משמעותיים…
  5. מצא בעיות. זה תפקיד ההנהלה לעבוד בהתמדה על המערכת (תכן, חומרים נכנסים, הרכבת חומרים, תחזוקה, שיפור מכונות, הדרכה, השגחה, הדרכה מחדש).
  6. יסד שיטות מודרניות להדרכה על העבודה.
  7. יסד שיטות מודרניות להשגחה על עובדי ייצור…
  8. סלק פחד כך שכולם יוכלו לעבוד באפקטיביות עבור החברה.
  9. הפל את החומות בין המחלקות…
  10. הימנע מיעדים מספריים, פוסטרים וסיסמאות לכוח העבודה, הקוראות לרמות חדשות של פרודוקטיביות בלי לספק שיטות.
  11. הימנע מסטנדרטים של עבודה שנוקבים במכסות מספריות.
  12. סלק מחסומים שעומדים בין העובד ובין זכותו לגאווה מהעבודה.
  13. יסד תוכנית יסודית של הוראה והדרכה מחדש.
  14. צור מבנה בהנהלה הבכירה שיקדם בכל יום את העקרונות לעיל.

נוסח נוסף של עיקרון 10:

  • הימנע מסיסמאות, הטפות ויעדים שדורשים מכוח העבודה אפס פגמים ורמות חדשות של פרודוקטיביות. הטפות כאלה רק יוצרות יחסי יריבות, רוב הסיבות לאיכות נמוכה ופרודוקטיביות נמוכה קשורות למערכת ונמצאות מעבר להישג ידו של כוח העבודה.
  • למה לבזבז ידע?… אף חברה לא יכולה להרשות לעצמה לבזבז ידע. כישלון ההנהלה להפיל חומות בין פעילויות… הוא אחת הדרכים לבזבז ידע. אנשים שאינם עובדים יחד אינם תורמים את מיטבם לחברה. כשאנשים עובדים יחד הם מרגישים בטוחים בעבודה ומחזקים את הידע והמאמצים שלהם. התפוקה המשולבת כשעובדים יחד היא יותר מסכום התפוקות בנפרד.
  • מהי מערכת? מערכת היא רשת של רכיבים התלויים זה בזה שעובדים יחד להשגת המטרה של המערכת. למערכת חייבת להיות מטרה. בלי מטרה, אין מערכת. המטרה של המערכת חייבת להיות ברורה לכל אחד במערכת. המטרה חייבת לכלול תוכניות לעתיד. המטרה היא שיפוט ערכי.
  • חשוב שמטרה לעולם לא תוגדר במונחים של פעילות או שיטה ספציפיים. היא חייבת להתייחס לשיפור חיים כללי.
  • בחירת מטרה היא בבירור עניין של הבהרת ערכים, במיוחד בבחירה בין אפשרויות קיימות.
  • מערכת חייבת להיות מנוהלת. היא לא תנהל את עצמה. עזובים לעצמם בעולם המערבי, חלקי המערכת יהפכו לאנוכיים, תחרותיים, מרכזי רווח עצמי וכך יהרסו את המערכת… הסוד הוא שיתוף פעולה בין חלקי המערכת לעבר מטרת הארגון. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את ההשלכות ההרסניות של תחרות.
  • כדי להגיב בהצלחה לרבבות השינויים שמזעזעים את העולם, נדרש מעבר לסגנון חדש של ניהול. המסלול הנדרש הוא מה שאני מכנה ידע יסודי – ידע למנהיגות של שינוי.
  • תפקיד ההנהלה לכוון את המאמצים של כל חלקי המערכת לעבר המטרה של המערכת. הצעד הראשון הוא הבהרה: כל אחד בארגון חייב להבין את המטרה של המערכת, ואיך לכוון את מאמציו אליה. כל אחד חייב להבין את הנזק וההפסד של הארגון כולו מקבוצה שמחפשת לדאוג לעצמה, להיות אנוכית ועצמאית.
  • איפה שיש פחד יהיו נתונים שגויים.
  • ידע הוא תאוריה. עלינו להיות אסירי תודה אם פעילות ההנהלה מבוססת על תאוריה. מידע אינו ידע. העולם מוצף במידע אבל איטי ברכישת ידע. אין תחליף לידע.
  • ניסיון בפני עצמו לא מלמד דבר… בלי תאוריה, לניסיון אין שום משמעות. בלי תאוריה, אין מה לשאול שאלות. ממילא בלי תאוריה אין למידה.

מבוסס על הדף בוויקיציטוט האנגלי